Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningStudien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelseoch språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi vill försöka förståär vad lärare och pedagoger uppfattar som orsaker när språkförbistring uppstår mellan lärare och elever i deyngre åldrarna.Som teoretisk utgångspunkt för vår undersökning har vi använt oss av sociokulturell teori, framför allt de delarsom gäller hur människor skapar mening via språk samt Vygotskijs utgångspunkt att det alltid finns en mottagareför språket i samspelet med andra. Vi har också haft hjälp av forskning kring svenska som andraspråk frånHyltenstam. För att undersöka lärares medvetenhet och tankar kring språkutveckling och språkförbistring har viintervjuat fem lärare på tre olika skolor i klasserna ett till tre.Vår studie visar att lärare är medvetna om vilken elev som behöver extra stöttning i sin språkutveckling och deönskar hjälp från speciallärare, specialpedagog och svenska som andraspråkslärare vid behov när språket brister.Lärare använder sig av olika strategier för att stötta eleverna i sin språkutveckling.Det är vår önskan att detta arbete skall bidra till medvetenhet och reflektion kring barns språkutveckling samtförståelse bland lärare och pedagoger så att de på ett adekvat sätt kan bemöta flerspråkiga elever i sinundervisning.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)