Programmering i teori och praktik ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Eva Olsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om hur lärarna använder sig programmering i matematikundervisning, samt vad lärarna skulle se som önskvärda förändringar för att programmering ska bli mer genomförbar i skolan.      Programmering skrevs in i läroplanen 2017 och eleverna ska sedan höstterminen 2018 få programmerings undervisning i skolan. För att undersöka hur lärarna undervisar i programmering har jag använt mig av enkäter och semi-strukturerade intervjuer.      Det visade att lärarna använder sig av programmering på många olika sätt och programmeringsundervisningen spretar och tolkas på olika sätt av olika lärare. Detta verkar vara för att merparten av lärarna i undersökningen tycker de saknar kunskaper inom programmering. Det de tre intervjuade lärarna hade sett som önskvärt för att kunna göra programmering mer användbar i skolan är att lärarna skulle få fortbildning inom området. De önskar även en annan syn på programmeringsundervisningen i skolan då många elever redan kan mycket inom området. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)