Hur är det att vara en robot?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: När både robotar och VR utvecklas i rask takt är det spännande att se vad för användningsområden de kan utnyttjas inom. I det här projektet har ett gränssnitt mellan VR och robot utvecklats, med målet att kunna bedriva forskning inom kognitionsvetenskap. Projektet har utförts av åtta studenter på Linköpings universitet i form av ett kandidatarbete. Projektet och denna rapport ämnar att besvara om slutprodukten fungerar tillräckligt bra för att kunna bedriva kognitionsvetenskaplig forskning, vilka erfarenheter som kan erhållas från projektet, huruvida en systemanatomi kan understödja arbetet och vilka mjukvarulösningar som kan utnyttjas generellt för att bidra till en hållbar utveckling och om dessa är applicerbara på detta projekt. Slutprodukten anses av projektgruppen och beställaren ha tillräcklig funktionalitet för att bedriva viss kognitionsvetenskaplig forskning. Många ovärderliga erfarenheter har erhållits, framför allt hur kommunikation används för arbete inom en projektgrupp med uppdelade ansvarsområden. Även erfarenheter kring kravhantering och versionhantering av binära filer har erhållits. En systemanatomi kan ge stöd på olika sätt under ett projekt som detta. Flera metoder kan utnyttjas för att bidra till hållbar utveckling, men arbetet som krävs är inte värt att utföra i ett projekt av denna storlek. Projektgruppen är nöjd med sin insats och projektet i sin helhet. Det har varit en oerhört givande erfarenhet, och vår förhoppning är att beställare och nästa års studenter ska kunna utnyttja produkten och bygga vidare på den. Vi hoppas även att läsare av rapporten ska njuta av läsningen och lära sig något om dess innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)