Inkludering i förskolan för barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Isabelle Sundwall; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteSyftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger och förskolechefer arbetar för att inkludera barn i behov avsärskilt stöd i verksamheten.MetodJag har använt mig av en kvalitativ undersökning. Jag valde att intervjua fyra pedagoger och två förskolechefersom alla är eller har varit verksamma i förskolor för barn i behov av särskilt stöd.ResultatMitt resultat ledde fram till att det är förhållningssättet hos pedagogerna och förskolecheferna som har en storbetydelse för hur barn i behov av särskilt stöd blir inkluderade i förskolan. Utifrån mitt resultat anser jag att detär viktigt med ett samarbete inom arbetslaget för att kunna möta den variation av barn som finns iförskoleverksamheten. Arbetslaget ska utifrån barnens förutsättningar skapa en inkluderande förskolemilöj föralla barn som är deltagande i förskolan.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)