Merförsäljning vid livsmedelsinköp online : En missad möjlighet?

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Författare: Edward Montgomery; Linnea Wigström; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Merförsäljning är inte lika vanligt i den internetbaserade livsmedelsbutiken som i den fysiska butiken. Denna studie kommer därför att undersöka merförsäljning online, då onlinehandel blir allt mer vanligt och tidigare forskning har fokuserat på fysiska butiker. Begreppet merförsäljning baseras i denna studie på korsförsäljning och uppförsäljning som syftar till att öka företagets vinst.    För att undersöka forskningsfrågan genomfördes en kvantitativ attitydundersökning av konsumenter. Undersökningen bestod av en webbaserad enkät med svar från 210 respondenter. Frågorna fokuserade på inköpsvanor och inställning till erbjudanden. Den genomförda undersökningen resulterade inte i att nollhypotesen kunde förkastas. De oberoende variablerna som beskriver konsumenters attityd till olika erbjudanden kunde inte förklara en stor del av varför oplanerade inköp genomförs.  Under diskussionskapitlet framfördes det hur svaren på enkätundersökningen istället kompletterar den befintliga teorin ytterligare. Delvis genom konsumenters efterfrågade preferenser och därav hur merförsäljningen kan utökas. Konsumenter är positiva till personliga erbjudanden och i onlinebutiken kan den kunskapen användas tillsammans med “Big Data” och neuronnät. Konsumenters val av varumärke påverkas av pris på produkten och minnesbilden av produktmärken, merförsäljning kan därför utökas till att använda välkända produktmärken med en rabatt. Undersökningen visade även att konsumenter inte gärna köper substitutvaror men önskade bli erbjudna komplementvaror i större utsträckning. Framtida forskning skulle med fördel kunna göras inom området i kvalitativ form för att förstå konsumenter på en djupare nivå. Det kan även utföras framtida studier om hur konsumenten blir påverkad av den fysiska miljön i onlinebutiken och hur inkludering av konsumenter i utvecklingsarbetet kan leda till ökad merförsäljning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)