Grundstötningsolyckor på svenskt farvatten och bland svenskflaggade fartyg
Sammanfattning: Trots att det finns många tekniska hjälpmedel ombord, vilka har i uppgift att hjälpa navigatören att framföra fartyget på ett säkert sätt, så fortsätter grundstötningar att inträffa. Denna litteraturstudie sammanställer och granskar grundstötningsolyckor som inträffat på svenska fartyg och på utländska fartyg som befunnit sig på svenskt territorialvatten under åren 2011-2016. Studien behandlar frågeställningar om vilka huvudsakliga faktorer som ligger till grund för att grundstötningar inträffar. Studien omfattar såväl inre som yttre faktorer. De inre faktorerna som behandlas är styrmetod, bryggbemanning och vilken typ av sjökort som använts. Våghöjd, vindstyrka, typ av farvatten, sikt- och ljusförhållande ingår i de yttre faktorerna. Både de inre- och yttre faktorerna sammanställs och presenteras för att kunna ge en bild av vad som kan ha föranlett grundstötningarna. Studiens resultatet visar att passagerar- och bulkfartyg av det mindre tonnaget står för majoriteten av olyckorna. I likhet med tidigare studier är antalet olyckor som beror på den mänskliga faktorn hög.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)