De kan, de vill, de vet - Barns tankar om utbildning, yrken och framtid

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Elisabeth Andersson; [2012]

Nyckelord: barn; framtid; yrke; utbildning; beredskap;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka skolbarns tankar kring framtid, utbildning och yrken. Följande frågeställningar har formulerats: vilken beredskap har barn att diskutera frågor om utbildning, framtid och yrken? Vad är det som gör att barn tänker som de gör kring utbildning, framtid och yrken? Jag har använt mig av kvalitativ metod och genomfört sex intervjuer med elever på en F-6 skola och tre intervjuer med lärare. Tidigare forskning visar att det inom detta område finns sparsamt med undersökningar och att det även är svårt att hitta karriärteorier som specifikt handlar om hur barn resonerar och utvecklas. För att analysera det empiriska materialet har Supers teori om life span, life space, Gottfredsons teori om begränsningar och kompromisser och Social Cognitive Career Theory (SCCT) använts. Analysen visar att de intervjuade barnen har i stort sett alla de egenskaper som Super menar behövs för att information om yrke och karriär ska bli meningsfull och till hjälp under de tidiga skolåren. De äldre barnen som intervjuats i undersökningen har även börjat begränsa sig i sina val enligt de stadier som Gottfredson beskriver. Analysen visar också att ”viktiga andra”, till exempel föräldrar, lärare och kamrater, påverkar hur barnen tänker.Nyckelord: barn, framtid, yrke, utbildning, beredskap

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)