You got growin’ up to do – en kvalitativ studie om vad som styr institutionsplacering av barn och ungdomar

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Diana Ristic; Johanna Larsson; [2010-08-11]

Nyckelord: Institutionsplacering; barn; ungdomar;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som styr antalet placeringar av barn och ungdomar på institution. För att besvara detta har fyra kvalitativa intervjuer med två IFO-chefer och två socialsekreterare gjorts. Intervjuerna har sökt svar på dessa frågor: Har det placerats färre barn och ungdomar på institution under 2009 jämfört med 2008? Har resurserna minskat i och med lågkonjunkturen? Vad anser socialtjänsten om institutionsplacering för barn och ungdomar? Använder man sig hellre av andra typer av metoder (än institutionsplacering) för att hjälpa barn och unga som har behov av det? När blir placering på institution det enda alternativet? Hur illa ska det vara för att det ska vara den enda utvägen? Känner de anställda på de olika socialkontoren att de har förutsättningar för att göra sitt jobb på ett sätt som känns bra och tillfredsställande? Resultatet visar på en balansgång för socialtjänsten i vad de ska göra för insatser för ett barn/ungdom. De ska ta hänsyn till ekonomi, ev. negativa konsekvenser av institutionsvistelse, tillräckligheten i hemmaplanslösningar m.m. Analysen utgår ifrån miljöterapi, systemteori, LVU-lagstiftningen samt tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)