Musik, ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Examensarbetet handlar om hur pedagoger kan använda sig av musik som ett verktyg för barns språkutveckling.Vi har även fått inblick i hur pedagoger använder sig av musiken som ett språkstimulerande medel i förskolan.Problematiken med detta ämne är att enligt våra erfarenheter ser man inte vikten av de estetiska och praktiskaämnena i förskolan/skolan. Dessa ämnen kan lätt ses som endast lekfulla. Våra frågeställningar är:• Vilken plats intar musik i förskolan?• På vilket sätt stimulerar musiken barns språkutveckling?• Vilka är pedagogernas mål och syften med musik i förskolan?• Hur använder pedagogerna sig av musik som ett redskap i barns språkutveckling i förskolan?• Vilka möjligheter och hinder kan förekomma genom användning av musik som språkstimulerande verktyg iförskolan?Undersökningsgruppen består av sex pedagoger som arbetar på två förskolor. Vi har använt kvalitativa intervjuerför att få svar på våra frågor. Vårt resultat visar att musiken har en stor roll i förskolan och pedagogerna sermusik som betydelsefullt i barns språkutveckling. Pedagogerna förklarar även hur de arbetar med musik som ettredskap i barns språkutveckling. Detta genom att de bland annat använder sig av rytmik, instrument så somtrummor, klappar stavelser och sjunger in språket. Vi har analyserat våra resultat utifrån den sociokulturellateorin samt tidigare forskning kring ämnet. Våra slutsatser är att pedagogerna arbetar medvetet med musik somett redskap i barns språkutveckling. De ser även endast möjligheter med musik och att det skapar lust och glädjei barngruppen. Vår studie visar på att musik är ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling. Använder pedagogersig av denna arbetsmetod så skapas ett positivt lärande som barnen minns och bär med sig under en längreperiod. Detta då alla sinnen stimuleras i musikupplevelsen och genom att uppleva med hela kroppen förstärksspråkförståelsen. De estetiska ämnena skapar upplevelser som gör att vi lär för livet. 1



  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)