Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. Tidigare forskning visar att denna ämnesintegration gynnar lärandet, men att det också finns nackdelar med att integrera bildämnet med de naturvetenskapliga ämnena. Det gör det intressant att undersöka hur lärare reflekterar över denna ämnesintegration, hur den ser ut och i vilken omfattning den sker. Denna studie utgår från en fenomenografisk ansats och därför studeras endast det som faktiskt sägs under intervjuerna. Insamlingen av data har skett genom semistrukturerade intervjuer som sedan transkriberats innan de analyserats. Det visar sig att lärarna arbetar i relativt stor omfattning ämnesintegrerat med bildämnet och de naturvetenskapliga ämnena och det finns alltid ett syfte med ämnesintegrationen, men att syftet kan skilja sig åt. När ämnesintegrationen sker mellan de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet är det ofta som lärarna låter eleverna arbeta tvådimensionellt genom att till exempel rita till en faktatext, men de arbetar också med tredimensionella tekniker. De hinder som upplevs är bland annat de gamla föreställningarna om vad de naturvetenskapliga ämnena bör innehålla. Bakgrunden visar hinder inom lärandet, att lärandet i de naturvetenskapliga ämnena kan hamna i skymundan och resultatet av vad eleverna framställt i bilden många gånger blir viktigare. Det finns även hinder som bakgrunden belyser men som lärarna inte nämner i sina intervjuer. Det denna ämnesintegration möjliggör är ett lustfyllt lärande som engagerar eleverna, vilket lärarna och bakgrunden överensstämmer om.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)