Auktorisation av fastighetsförvaltare : En studie efter införandet av auktorisationen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Värdet av det svenska fastighetsbeståndet utgör två tredjedelar av den svenska nationalförmögenheten och det kommersiella fastighetsbeståndet kan värderas till cirka 3 200 miljarder kronor. En av de viktigaste yrkesrollerna för en fungerande kommersiell fastighetsmarknad är i sin tur fastighetsförvaltaren. Detta medförde att Aff – Forum för förvaltning och service under slutet av 2010 införde en auktorisation för fastighetsförvaltare.   Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att undersöka var auktorisationen befinner sig i dagsläget samt hur framtiden för auktorisationen ser ut och vilka åtgärder som Aff behöver göra. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka efterfrågan och behovet av auktorisationen hos olika aktörer. Syftet är även att klargöra hur Affs auktorisation är uppbyggd samt att undersöka om utformningen är den bästa möjliga. För att undersöka detta har författarna intervjuat elva företag inom branschen samt Professor Stellan Lundström och doktorand Sigrid Katzler från KTH. De intervjuade företagen bedriver sin verksamhet inom olika typer av fastighetsslag. För att undersöka den långsiktiga efterfrågan och behovet av auktorisationen har flera generella drivkrafter som oftast finns vid införandet av en auktorisation studerats. Dessa kan till exempel bestå av att skapa en konkurrensfördel, höja kompetensen eller höja inträdesbarriärerna.   Den empiriska studien visade på att de intervjuade aktörernas insikt i auktorisationen var att beteckna som relativt dålig. Trots detta hade tre av de intervjuade företagen auktoriserade förvaltare inom bolaget. Behovet av en auktorisation rådde de delade meningar om. Tre företag ansåg att det inte fanns ett behov, ett flertal företag uttryckte att auktorisationen kunde medföra nytta i olika hänseenden. De senare gick dock inte så långt som att kalla det ett behov. Inget företag ansåg att behovet för en auktorisering var större inom något specifikt fastighetsslag. Däremot såg företagen en skillnad i vilken konkurrensfördel auktorisationen skulle innebära för ägande bolag och konsultbolag. Konkurrensfördelen att kunna marknadsföra auktorisationen mot kund ansågs vara betydligt större för konsultbolagen. De flesta av de intervjuade företagen ansåg att auktorisationen kan fungera som ett verktyg för kompetensutveckling. Auktorisationen sågs även som ett medel för att skapa en enhetlig definition av fastighetsförvaltare. Slutligen tyckte alla företag samt Katzler och Lundström att utformningen var relevant, dock framhävde vissa att den skulle kunna delas upp i fler steg.   Slutsatsen från studien är att kännedomen är så låg att Aff har ett direkt behov av att marknadsföra organisationen samt auktorisationen. Detta skulle också bidra till att Aff uppfattas som mer legitima. Utifrån studien ter det sig som att de ägande bolagens kunder, till skillnad från konsultbolagens, inte kommer efterfråga en auktorisation. Det krävs dock fortsatt forskning för att bekräfta detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)