Turnaroundarbete i hyperkonkurrens - En fallstudie av SAS Sverige AB

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att åskådliggöra hur SAS Sverige AB:s turnaroundarbete i en hyperkonkurrens samt hur bolaget försökt återskapa lönsamhet med nya strategiska verktyg. För att kunna svara på vår frågeställning utgick vi från en branschanalys för att förklara orsakerna till att ett behov av turnaround uppstod. För att sedan analysera turnaroundarbetet användes klassiska teorier inom turnaround management. Den framtida nya strategin analyserades sedan utifrån Blue Ocean Strategy. Slutsatsen på rapporten konstaterar att den höga kostnadsbilden inom SAS bidrog till att krisen blev så omfattande. Samtidigt har Turnaroundarbetet gått enligt planerna vilket visar att de klassiska teorierna om turnaround management stämmer även i praktiken.Vi anser dock att SAS Sverige, med sina nya strategier och erbjudanden, inte har lyckats öka värdet tillräckligt för kunden genom att utmärka sig markant på marknaden, för att kunna identifiera ett nytt och tidigare okänt marknadsutrymme eller en blå ocean.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)