Humor i vården – om vi inte använde humor, skulle vi gråta

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Sten Reckebo; [2009-01-08]

Nyckelord: Humor; Välbefinnande; Coping; Sjuksköterska; Patient;

Sammanfattning: Humor är något som varit viktigt för människan genom historien. Den för med sig välbefinnande och välmående. Upplevelsen av humor är ofta förknippat med en persons livserfarenheter och uppväxt. I en vårdrelation där det råder obalans i makten är det speciellt viktigt att tänka på hur man skämtar, samt om vad man skämtar med patienten. Syftet med denna studie är att beskriva hur humor används och dess betydelse på arbetsplatsen mellan vårdpersonal samt i omvårdnadssituationer mellan sjuksköterskor och patienter. Denna litteraturstudie består av tio vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats. Artikelsökningarna gjordes i Pubmed och Cinahl . Under artikelgranskningen växte fyra huvud rubriker fram som humor kunde sammanfattas under: Humorns betydelse för gemenskap, arbetsglädje, coping och för arbetsklimatet. För arbetsklimatet framstod humorn som en viktig beståndsdel i att skapa gemenskap och öka samarbetet mellan olika yrkesgrupper inom vårdlaget. I interaktionen med patienten fungerade humorn som ett bra verktyg för att ”bryta isen” och skapa en god relation, samt att bidra till välmående och trygghet. Den har även en viktig del i sjuksköterskans copingstrategi för att orka med sina arbetsuppgifter. Humor är ett fantastiskt verktyg som, om det används rätt, kan hjälpa både sjuksköterskan och patienten i copingprocessen. Humor hjälper till att skapa en bra vårdmiljö och ett bra arbetsklimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)