Skamhantering: en analys av skolmedling som konfliktlösningsmetod

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka skolmedling som ett verktyg för konflikthantering utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv. Jag vill skapa förståelse för hur skam tar sig uttryck i skolmedlingen och vilken funktion denna skam kan fylla. De frågeställningar jag besvarar är: om och på vilket sätt kan skolmedling skapa ett sammanhang som erbjuder individen möjlighet att hantera skam? Om och på vilket sätt kan den skamhantering som sker under skolmedlingen leda till förlåtelse och återintegrering, så som medlare och elever beskriver det? För att besvara mina frågeställningar har jag genomfört intervjuer med medlare och elever. Jag har också observerat två förmöten, en huvudmedling och en eftermedling. Jag har förhållit mig delvis kritisk mot medlingsteori och identifierat ett antal problem i medlingens praktik. Ett framträdande resultat av studien gäller den sociala process i vilken konflikten definieras under medlingen och hur denna definition blir avgörande för ansvarstagande, skamhantering och förlåtelse. Två problem angående ursäkter som riskerar att urholka betydelsen av medlingen har observerats: att ursäkter ges utan verkligt ansvarstagande och ursäkten som en del i en ”gåvo-process”. Jag har identifierat ett antal strategier elever kan använda för att undvika skam. Slutligen har jag fastställt tre svåra balansgångar som medlaren står inför: att påföra ansvar och skam utan att dessa överdrivs, att framstå som objektiv samtidigt som felaktigt beteende fördöms och att ta ansvar för medlingen samtidigt som medlingen förväntas vara elevernas ansvar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)