Bondens återkomst : En multifallstudie om förutsättningarna för tillväxt på marknaden för livsmedelsförädlande företag i Stockholms län

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Den svenska regeringen satsar på småföretagande på landsbygden som omfattar bland annat gårdsbutiker och livsmedelsförädlande företag. Uppsatsen studerar denna bransch i Stockholms län och för att hitta de underliggande faktorerna till framgång används en kvalitativ studie. En serie intervjuer med Herrvik, Järna Mejeri, Nilssons Köttaffär och Saltå Kvarn bygger upp det empiriska innehållet och från dessa intervjuer studeras vilka strategival som gjorts inom respektive fokusområde. Med hjälp av produktklassificeringarna bekvämlighetsprodukter, preferensprodukter, shoppingprodukter och specialitetsprodukter dras slutsatser om företagens förmåga att hålla sig till sin målklassficering. Analysen visar att Saltå Kvarn, det företag som har vuxit sig störst, hör till klassificeringen preferensprodukter och har i princip optimal strategi över alla fokusområden. Enda avvikelsen är i marknadsföring. För alla företag utom Saltå Kvarn är målklassificeringen specialitetsprodukter och de fokusområden som konsekvent inte uppnår detta för företagen är produktstrategi och prisstrategi. Tolkningen är att företagens största problem är hur man skapar ett kundinflytande som kunderna är beredda att betala ett högre pris för. Detta är också nyckeln till framgång för dessa småföretag. Social inbäddning är enligt teorin en stark plattform för att lösa detta problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)