Betydelsen av dynamisk kapabilitet vid utveckling av en digital strategi En fallstudie av Nordisk slutkundsmarknad i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Dynamisk kapabilitet är en egenskap som blivit att betrakta som alltmer viktig hos organisationer. Dynamisk kapabilitet bidrar till en starkare förmåga, för organisationer, att anpassa sig i föränderliga miljöer och dynamiska funktioner bidrar till ökad effektivisering, konkurrenskraft och flexibilitet. I digitala strategier blir dynamisk kapabilitet särskilt aktuell, då dynamisk kapabilitet kan verka främjande för den viktigaste dimensionen i en digital strategi – hastighet. Hastighet avser såväl hastighet i nätverksbildning och anpassning som hastighet i produktlansering och beslutsfattande. Denna uppsats fokuserar på att undersöka dynamisk kapabilitet vid framtagandet av en digital strategi. Vi genomförde en interpretativ studie hos ett svenskt energibolag. I likhet med hela den nordiska energimarknaden står de inför utmaningen att implementera en digital strategi för att möta den så kallade ”Nordiska slutkundkundsmarknaden”. Denna strategi kommer att innebära betydande förändringar i såväl kundkommunikation som i interna processer och koncerngemensamma beslut. Framförallt förväntas den påverka och utmana organisationens dynamiska kapabiliteter. De slutsatser som presenteras framhåller att dynamisk kapabilitet kan anta rollen som hastighetsfrämjande i en digital strategi och således bidra till ökad framgång i den digitala strategin i sig. Dynamisk kapabilitet kan även anta rollen som en mekanism för spridning av kunskap, då dynamisk kapabilitet främjar en organisations nyttjande av egna resurser och således sin egen kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)