Grundskoleelevers intuitiva kunskaper. Hur nio elever bearbetar dikten ”Skådespel” av Daniel Boyacioglu

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskap

Författare: Sara Olsson; [2008-02-12]

Nyckelord: Induktivt arbetssätt; kursplanen i svenska; diktanalys;

Sammanfattning: I denna uppsats undersöktes kvalitén på nio elevbearbetningar av Daniel Boyacioglus dikt ”Skådespel”. Eleverna gick i skolår nio och arbetade i undersökningen induktivt utan konkreta instruktioner. Eleverna informerades om att de skulle bearbeta dikten på valfritt sätt och skriva ner sitt resultat och lämna in. Syftet med undersökningen var att se hur mycket eleverna på egen hand kunde upptäcka i en dikt och hur de valde att genomföra bearbetningarna eftersom min hypotes var att våra elever kan mer än vi tror. Vidare jämfördes även elevernas bearbetningar med min egen bearbetning av Boyacioglus dikt. Utifrån kursplanens olika mål delades elevbearbetningarna in i tre urvalsgrupper. Vidare undersöktes huruvida elevernas bearbetningar var hållbara utifrån dessa olika mål. Avslutningsvis gjordes förslag på didaktiska utvecklingsmöjligheter till de olika urvalsgrupperna utifrån elevernas individuella behov. Resultatet av elevbearbetningarna visade att hälften av eleverna inte skulle ha uppnått målen för godkänt i detta avseende och att flertalet sakande självförtroende till att på egen hand ta beslut. Däremot visade alla nio elevbearbetningar ett försök till arbete med dikten och alla elever hade på något sätt gjort iakttagelser i dikten. Flertalet elever fokuserade på diktens handling och saknade ett metaspråk för att verbalisera sina iakttagelser. Alla elever tog uppgiften på allvar och försökte presentera en bearbetning trots att de var osäkra på vad som egentligen efterfrågades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)