Det ögat ser -en multimodal analysmodell för senare delen av grundskolan och gymnasiet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen baserar sig på två olika frågeställningar. Den första handlar om varför man kan och bör arbeta med enmultimodal analysmodell på högstadiet och gymnasiet. Den andra handlar om hur man kan arbeta med en sådananalysmodell. Syftet med uppsatsen är att utarbeta en multimodal analysmodell för högstadiet och gymnasietinom svensk- och bildämnet. Syftet med analysmodellen är att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en förmåga att se text och bildsom en helhet och samtidigt få kännedom om de olika sätt på vilka vi påverkas, medvetet eller omedvetet.Analysmodellen ska kunna hjälpa elever i olika utvecklingsfaser genom att ge dem olika verktyg för att kunnaanalysera text och bild som en enhet. Analysmodellens berättigande i skolan motiveras av kursplaner, läroplaner, ämnesdidaktik och de olikautvärderingar som gjorts av bl a Skolverket. Både styrdokumenten och utvärderingarna tyder på att elevers ökadepåverkan av olika medier ställer nya krav på skolan och undervisningen I uppsatsarbetet har vi utifrån litteraturstudier inom retorik, semiotik och färg- och formlära utarbetat enanalysmodell för grundskolans senare del och gymnasiet. Utifrån de olika teorierna valde vi ut de begrepp somvi ansåg viktiga för en fördjupad analys. Modellen prövades genom en enklare textanalys på två olikainformationsbroschyrer som valts på grund av deras olikheter. Sedan utvärderades analyserna och ytterligare enmodell utarbetades. I vår utvärdering av analyserna kom vi fram till att den första modellen (analysmodell A) avvissa elevgrupper och åldersgrupper kan uppfattas som svårtolkad och därmed mer anpassad efter kursmålen förgymnasiet. Vi utformade därför ytterligare en analysmodell (analysmodell B). Vi ser fördelar med att ha olikaanalysmodeller då dessa kan anpassas efter elevernas förförståelse, men även kombineras för en djupareförståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)