Små företag och deras förberedelse inför e-handel

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Författare: Malin Lithander; Anna Mattsson; [2007]

Nyckelord: internet; e-handel; heminredning;

Sammanfattning: Allt fler små företag på konsumentmarknaden idag väljer att startaförsäljning på Internet. Men det är inte bara att lägga upp en hemsida ochstarta, utan det krävs genomgående analyser och undersökningar på allt ifrånkonkurrenter till målgrupp och de egna finanserna. Heminredning betecknassom ”svåra” produkter att sälja på Internet eftersom de måste kännas ochupplevas, vilket komplicerar arbetet för företag inomheminredningsbranschen.Det leder fram till uppsatsens frågeställning: Hur bör små företag inomheminredningsbranschen arbeta för att förbereda e-handel?En kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning via telefon medomkring 150 konsumenter genomfördes, där vi erhöll 57 svar avrespondenterna och därmed fick vi en svarsfrekvens på 38%. Vi genomfördeäven en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer med representanterfrån företag som startar upp e-butiker.Vår slutsats är att små företag först bör göra grundliga analyser ochundersökningar på marknaden, konkurrenter, målgrupp och de egnafinanserna. Först då finns det tillräckligt med underlag för en framgångsrikstart av e-handel. De bör anlita proffs om det inte finns tillräckliga kunskaperinom företaget. Utformningen av e-handelsstrategi och designen avhemsidan bör göras med hänsyn till kunden och konsumentbeteende. Detkrävs en tydlighet med vilka villkor som gäller vid köpet och vid insamlingav information på hemsidan. Det är viktigt att samla in kundinformation,som sedan kan användas för en kontinuerlig dialog. Unika produkter börbetonas vid försäljning av heminredning på Internet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)