Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linn Sundin; [2015]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations-teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang.Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat inom fältet samt resultat från en empiriskstudie i årskurs 1-2. IKT-användningen ökar på många skolor i landet vilket innebär attundervisningen kan få en annan utformning. Forskningsresultat visar på att en klassrumsmiljömed digitala verktyg ökar det sociala samspelet där elever samarbetar och hjälper varandra istörre utsträckning och där förhållandet mellan lärare och elev är mer jämlikt. Resultatet frånmin studie indikerar att det inte är de digitala verktygen i sig utan utformningen avundervisningen som har störst betydelse för elevernas lärande. Samtalet har utgjort enbetydande del i elevers textskapande och de har visat på delaktighet och engagemang ivarandras texter. De digitala verktygen skapar goda förutsättningar för eleverna att skapa ochbearbeta texter, vilket bidrar till interaktion mellan elever och lärare kring både språk ochdigital teknik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)