Orosanmälningar i förskolan : En intervjustudie om förskolepersonals perspektiv på orosanmälningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

Sammanfattning: Titel: Orosanmälningar i förskolan - En intervjustudie om förskolepersonals perspektiv på orosanmälningar Författare: Anna Sjöström   Tidigare forskning visar att det råder en stor brist på orosanmälningar till socialtjänsten, speciellt från de professionella som arbetar med barn. I den här studien har kvalitativa intervjuer utförts med personal inom förskolan, detta för att ta del av deras subjektiva bild av utsatta barn och anmälningsplikten. Studien gjordes på fyra förskollärare inom förskolan och materialet analyserades sedan med hjälp av systemteori, stämplingsteori och utvecklingspsykopatologins begrepp risk- och skyddsfaktorer. Resultatet visade att anmälningsplikten sågs som både logisk och viktig för förskollärare även om det var svårt att veta vart gränsen gick för när de skulle anmäla. Det var även svårt att se vissa tecken på utsatthet och mer utbildning önskades inom området. Studien visar att det fanns vissa brister i samverkan med socialtjänsten, vilket skulle kunna förbättras genom mer information om socialtjänstens arbete samt ett tätare samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)