Att akta och beakta vid kravhanteringen av våra gemensamma IT-investeringar Identifiering och analysering av utmaningar vid kravhanteringen i offentliga IT-upphandlingar

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: I samband med en offentlig upphandling sker kravhantering vilken består av tre delar, 1) insamling av krav, 2) analys av krav samt 3) dokumentering av krav. Genom att nyttja kravhantering ökar chansen för att produkten som upphandlas tillfredsställer behoven. I uppsatsen adresserar vi de utmaningar upphandlande myndigheter upplever vid kravhanteringen som genomförs i samband med offentlig upphandling av IT. Uppsatsen baserades på vetenskapliga studier inom kravhantering och offentlig IT-upphandling, tillsammans med empiriskt material från fem kvalitativa intervjuer för att fastställa tidigare identifierade utmaningar. Utmaningarna kopplade till kravhanteringen som bekräftats via materialet är exempelvis svårigheten med att specificera krav, tolka krav samt hantera mängden krav. Vår studie visar även att genom att beakta begrepp, som vi funnit har en relation och en inverkan på kravhanteringen, kan utmaningarna vändas till möjligheter. De teoretiska begreppen är kommunikation, kompetens och komplexitet. Studien bidrar med kunskap och förståelse för hur utmaningar som kan uppstå i kravhanteringen inom offentlig IT-upphandling kan hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)