Svenska och kenyanska lärares intentioner med matematikundervisning : - En komparativ studie av matematiklärare för de yngre åldrarna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka, beskriva och analysera svenska och kenyanska lärares intentioner gällande matematikundervisning för de yngre åldrarna. Arbetet har också till syfte att undersöka hur lärare använder sig av laborativt material i matematikundervisningen samt om och hur detta skiljer sig åt mellan Sverige och Kenya. Vi har genomfört intervjuer med svenska och kenyanska lärare om deras mål, innehåll, representationer samt metod gällande matematikundervisning. Lärarna hade olika bakgrunder gällande utbildning, verksamma år som lärare samt ålder. Resultatet av vår studie visar att det finns både skillnader och likheter mellan de olika lärarnas intentioner. Den tydligaste skillnaden som framkom var att de kenyanska lärarna la stor vikt och tilltro till läroplan och kursplan och hänvisade mycket till dessa. De svenska lärarna berättade mer fritt och drog paralleller till erfarenhet, forskning samt egna åsikter. En tydlig likhet var att samtliga lärare var tydliga med hur matematiken har stor vikt och betydelse för det vardagliga livet och för att säkerställa en bra framtid. Angående det laborativa materialet fanns skillnaden både kring vilket sorts material som användes i de olika länderna, men också de bakomliggande intentionerna och syftena, med att använda dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)