Förbättring av arbetsmiljön med hjälp av arbetsberedning : Implementering av ett förbättringsförslag i praktiken

Detta är en M1-uppsats från Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Eftersom byggbranschen är en av de mest olycks- och dödsfallsdrabbade branscher finns det anledningar att tro att det någonstans i arbetsmiljöarbetet brister. Inom arbetsmiljö och säkerhet sker en ständig utveckling vilket påverkar hur viktigt det är med en bra kommunikation från arbetsledaren till yrkesarbetaren. Målet med studien var att identifiera kommunikationsbrister mellan arbetsledare och yrkesarbetare som kunde skapa tillfälle för olyckor och tillbud. Syftet med att göra den här undersökningen var att utveckla ett eget förbättringsförslag och implementera det i praktiken och utvärdera hur detta mottogs. Metod: Studien utfördes som en aktionsforskning där brister i dagens informationsflöde identifierades för att sedan implementera en lämplig handling för att åtgärda problemet. Efter detta utvärderades den nya handlingen. För att utföra denna undersökning och besvara frågeställningarna har flera undersökningsmetoder för datainsamlingens använts: semistrukturerade intervjuer, litteraturstudier, dokumentanalys och deltagande observationer vilka har analyserats genom en triangulering för ett trovärdigt resultat. Resultat: Informationen om de risker som identifierades i ett arbetsmoment kommunicerades genom arbetsberedningar, vilka skulle ske genom ett överlämnings möte tillsammans med yrkesarbetarna. Dagens arbetsberedningsmall upplevdes som bristfällig samt med stort rum för utveckling. I identifieringen av bristerna i dagens informationsflöde var det informationen gällande kringliggande arbeten som var mest återkommande. Detta resulterade i att förbättringsförslaget begränsades till den frågan. En ny arbetsberedning togs fram med frågeställningar berörande arbetsmoment som sker i närheten och vilka risker samt riskreducerande åtgärder som skall vidtas. Konsekvenser: Det upplevdes förekomma ett samband mellan bristande kommunikation och tillbud samt olyckor. Individers personliga inställning till arbetsmiljöfrågor ansågs vara en faktor till att det sker olyckor. Detta kunde vara en faktor till att arbetsmiljön inte prioriterades mer under arbetsberedningar och påverkade i sin tur både överlämningen samt mängden information som återkopplas till arbetsledarna. För att minska tillbud och olyckor borde yrkesarbetarna informerats om kringliggande arbeten och de risker som tillkommer. Detta bidrog även till att yrkesarbetarna kände sig mer delaktiga och involverade i frågor som berörde deras arbetsmiljö. Begränsningar: Den här studien undersökte endast kommunikationsbrister mellan arbetsledare och yrkesarbetare som påverkade arbetsmiljöns efterlevnad. Resultatet ansågs vara generaliserbart i byggbranschen. Förbättringsarbetet syftade till att förbättra redan befintliga dokument och eftersom arbetsberedningar är företagsspecifikt blir även funna brister i arbetsberedningarna det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)