Samverkan vid IT-relaterad verksamhetsutveckling En fallstudie om aktörer i processen ”Beställning av IT-tjänster” i en regional offentlig organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Trots att IT-projekt inom offentlig sektor har studerats framträder uppfattningen att vissa svårigheter att få ett effektivt arbetssätt i praktiken kvarstår. En gemensam nämnare i dessa svårigheter kan vara samverkan, det vill säga att samverkan är en förutsättning för kommunikation och att kunna ta tillvara på kompetens inom ett projekt, vilket i sin tur leder till en positiv utveckling av verksamheten. Syftet med denna studie var att synliggöra vilka aktörer som ingår i IT-relaterad verksamhetsutveckling, synliggöra hur de olika aktörernas agerande påverkar de andra aktörerna och vilken effekt det har på arbetsprocessen. Detta ledde fram till forskningsfrågan: Vilka är samverkansmönstren mellan olika aktörer i processer vars inriktning är IT-relaterad verksamhetsutveckling i offentliga organisationer? Det teoretiska ramverket för studien var aktör-nätverksteori (ANT), med fokus på begreppet översättning. Studien genomfördes i form av en fallstudie av ett specifikt projekt i en regional offentlig förvaltning och datainsamlingsmetoden var semistrukturerade intervjuer. Slutsatserna var att genom att se på samverkan genom ANT-begreppet översättning och dess fyra steg problematisering, intressering, enrollering, mobilisering ökar förståelsen av IS/IT-relaterad utveckling. Perspektivet ger ett alternativt sätt att betrakta arbetsprocessen i sitt sammanhang, dess situationer och implikationer. Synliggörandet av icke-mänskliga aktörer ökar också förståelsen för arbetsprocessens komplexitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)