Det är inte lätt, men det är rätt : En studie av grön marknadskommunikation på H&M-gruppens hemsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Hållbar marknadsföring blir allt viktigare för att företag och konsumenter ska följa hållbara konsumtions- och produktionsmönster och därigenom minska påverkan på klimat, miljö och människors hälsa. Tidigare forskning har visat att klädföretag som strävar efter att kommunicera ut hållbara produkter ofta misslyckas med att vara trovärdiga. Samtidigt växer e-handeln och blir därmed en viktig kommunikationskanal mellan företag och dess konsumenter. Syftet med studien har varit att ur ett företagsperspektiv undersöka vilka problem som kan uppkomma för klädföretag vid grön marknadskommunikation på deras hemsidor. En fallstudie av H&M-gruppens gröna kampanjer: Conscious Exclusive 2017, Monki Cares och Swim 2017 som lanserats under våren 2017 visade att grön marknadskommunikation är ett komplext ämne som inte är oproblematiskt.  Av den gröna marknadskommunikationens undersökta delar: mål och strategier, marknadskommunikationsmix och meddelande har mål och strategier visat på störst grad av problematik som sedan påverkat samtliga delar av marknadskommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)