Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Författare: Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. Digitala plattformar har visat sig vara effektiva verktyg för att skapa nya koncept där kunder själva kan skapa stilprofiler och utifrån dem beställa hem kläder för att nyttja under en begränsad tid. Kollaborativ modekonsumtion marknadsförs ofta som ett mer miljömässigt hållbart koncept i förhållande till den konsumtion som i västvärlden har kommit att bli det normala. Modeindustrin står för en enorm miljöpåverkan redan i produktionsskedet och skapandet av snabba skiftningar i trender har dessutom lett till en överkonsumtion av kläder. Förändringar av hela branschen är som vi ser det av stor vikt och därmed har forskningen en betydande roll genom att följa utvecklingen och närmare studera olika aspekter av nya koncept. Kollaborativ modekonsumtion är en affärsmodell som behöver utvärderas för att skapa en helhetsbild av de miljömässiga följder som konceptet orsakar. En förståelse av de miljöproblem som affärsmodellen genererar samt vilka möjligheter som finns i framtiden kan leda till att hitta ytterligare lösningar till de problem som dagens konsumtion innebär. Vår studie är baserad på kvalitativa intervjuer. I vårt resultat har vi identifierat de största miljömässiga fallgroparna; Transport, tvätt, klädernas kvalité samt konsumentbeteende. De miljömässiga utmaningarna som framtidens kollaborativa modekonsumtion måste ta hänsyn till kan även ses som möjligheter eftersom de problem som finns behöver lösas och kan innebära en utveckling till miljömässigt bättre alternativ. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)