Intersektionalitet i Historieundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Anders Lundqvist; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Läroböcker har en central roll i historieundervisningen i den svenska skolan. Undersökningar visar på brister i dessa läroböcker, bland annat så dominerar ett vitt mansperspektiv. Andra perspektiv, såsom ras, kvinnor, sexualitet utelämnas alternativt marginaliseras, trots deras närvaro i historien. Vidare står klart och tydligt i Läroplanen för gymnasieskolan att olika perspektiv är något som eleverna ska få ta del av i historieundervisningen på gymnasiet. Mot denna bakgrund så utförs en undersökning av om och hur intersektionalitet närvarar på undervisningen i gymnasieskolan. Intersektionalitet är en teori som visar olika strukturer och perspektiv, och hur de samverkar. Just på grund av avsaknaden i historieläromedel så utfördes tre semistrukturerade intervjuer med behöriga historielärare på gymnasiet. Under intervjuerna undersöktes förekomsten av intersektionalitet, användningen av intersektionalitet, utmaningar och möjligheter med att använda intersektionalitet i undervisningen bland annat. De slutsatser som kunde dras var att lärare arbetar med fler perspektiv i sin undervisning men att intersektionalitet som teori kan ge eleverna ett verktyg vid exempelvis maktanalyser. Dessutom kan intersektionalitet innebära att fler perspektiv inkluderas i undervisningen, vilket leder till nya tankegångar och idéer elever kan relatera till och som på så vis fångar ett intresse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)