Högläsning i förskolan : En intervjustudie om barns erfarenheter av högläsning i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om barns syn kring högläsning och upplevelse av högläsning i förskolan. Genom tidigare forskning samt litteratur så tar jag upp vikten av att högläsa med och för barnen, samt vilka effekter högläsningen ger till språkutvecklingen. För att få svar på vad barnens syn och upplevelse är så har jag valt att använda mig av kvalitativa gruppintervjuer där barnen fick vara två och två, men att det förekom tre barn i några gruppintervjuer. Barnen på den berörda förskolan var mellan fyra och fem år gamla. Stor del av den intervjuade barngruppen hade erfarenheten av att högläsningssituationen var till belåtenhet och att de tyckte om den även om det var vissa barn som tyckte mindre om denna stund. Resultat som jag fick fram från den första av mina forskningsfrågor var att barnen hade två olika synsätt på vad högläsningen betydde för dem. Den ena synen var att högläsningen var något som barnen var tvunget att vara med på under en dag, medan den andra synen var att högläsningen kunde var till ett lärande. Barnen kunde lära sig så som bokstäver, färger och former. Resultatet från min andra forskningsfråga var att utifrån barnens egen syn så upplever de olika, och kan beskriva med olika ord, så som spännande, bra, tråkigt, roligt om hur de upplever högläsningssituationen.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)