Trestegsraketen! : En självstudie i övningsmotivation genom utforskande och målorienterade tredagarsprojekt efter egen design

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Följande självstudie undersöker hur musikalisk övning kan designas i form av tredagarsprojekt som fokuserar på planering, målsättning och färdigställande. Övningen tar sin utgångspunkt i musik från självvald repertoar. Med bakgrund i en obefintlig strukturerad kontext för övning, är syftet med denna studie att förstå hur min övningsmotivation påverkas av övningens struktur och metod. Arbetet utgår från ett designteoretiskt perspektiv på lärande och använder videoinspelning och loggbok som undersökningsmetoder. I resultatet framkommer det hur min designade struktur och metod framkallar starka positiva känslor och övningsstrategier i form av beslutsfattande beteenden, som visar på självreglerat lärande. Det visar också hur jag använder löpande självreflektioner inför kameran som huvudsaklig metod för att skapa ordning under min lärprocess. Också hur jag använder olika digitala verktyg som resurser för att skapa en meningsfull övning, som efter varje tredagarsprojekt utmynnar i en färdigställd produkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)