Utlandsfödda företagares behov av stöd : En studie om vilket stöd utlandsföddas företagare upplever att de behöver för att ha möjlighet att starta företag i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Egenföretagande är en bra väg in på arbetsmarknaden och en önskan från politiker, för många utlandsfödda som kommer till Sverige då det kan vara svårt att få ett jobb genom att bli anställd. Det är en viktig resurs som främjar tillväxt i ekonomin och sysselsätter många människor. Utlandsfödda företagare anställer även andra utlandsfödda med liknande kulturell bakgrund i högre grad än vad svenskfödda gör. För att utlandsfödda som kommer till Sverige ska kunna driva företag kan de vara i behov av stöd och hjälp. Ofta kommer de hit som flyktingar och då har de ingen ekonomisk grund att stå på när de ska starta företag. Det uppstår även många kulturkrockar och de stöter på regler som är självklara för svenskfödda men inte för utlandsfödda. Vilket stöd önskar då de utlandsfödda när de kommer till Sverige och ska starta företag? Studien kommer att behandla frågan vilket stöd utlandsfödda företagare önskar när de ska starta företag. Tidigare studier har gjorts på ämnet om stöd till utlandsfödda företagare men denna studie syftar till vilket stöd entreprenörerna själva anser att de är i störst behov av vid processen att starta företag. Studien kommer att vara en kvalitativ undersökning och utgå från en icke-dualistisk, konstruktionistisk ontologi. Tyngdpunkten kommer att ligga på en förståelse av den sociala verkligheten. Anledningen till att utlandsfödda företagare valdes att studeras är för att det är ett aktuellt ämne i dagens samhälle då många invandrar från andra länder till Sverige. De intervjuade har valts för att de driver företag inom olika branscher och kommer från olika delar av världen. Även Almi - företagspartner som hjälper företag har intervjuats. Av intervjuerna att döma framgår det att språket är en svårighet eftersom det är svårt att göra sig förstådd och förmedla det som ska sägas. Språket är ett hinder i uppstarten av ett företag eftersom kommunikation är en förutsättning för att kunna starta företag och göra sig en plats på marknaden där även värdefulla kontakter behövs vilket leder till vikten av ett bra nätverk. Att ha ett bra nätverk med kontakter att nyttja är en fördel i uppstarten av ett företag. Det kan även vara svårt ekonomiskt att starta företaget vilket visar sig när många utlandsfödda företagare säger att de önskat finansiell hjälp i uppstarten av företaget. Utifrån intervjuer har ett teoriurval gjorts med inriktning på språk, nätverk och finansiellt stöd. Det finns stöd att få vilket bekräftas av Almi men det är inte alltid de utlandsfödda företagarna vet vad som erbjuds och detta måste kommuniceras bättre. För att få finansiellt stöd krävs en tillräckligt hållbar idé men språket kan vara ett hinder för att skriva en bra affärsplan. Språket är en förutsättning för att klara sig i det svenska näringslivet och förståelsen för meningen med att lära sig språket och kulturen bör ökas vilket kan göras genom nätverk där både svenskfödda och utlandsfödda ingår. Vissa av de intervjuade har försökt att lära sig svenska medan andra inte har det. Det har identifieras att utlandsfödda vill ha hjälp med språket, finansiellt stöd samt nätverk vid uppstarten av verksamheten. Språket är nyckeln till att lyckas och det finns hjälp att få, de måste bara ta tillvara på de tillfällen som ges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)