Feminist och tjänsteman - hur då? En studie om aktivister i skolan

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om tjänstemän som också har ett feministiskt engagemang och använder detta i sitt arbete. Studien fokuserar på närbyråkrater inom skolan, och utgår ifrån samtalsintervjuer med fyra personer som alla har ett feministiskt engagemang och arbetar inom skolväsendet. Vi är intresserade av hur aktivisterna integrerar sitt engagemang i arbetet, men också om engagemanget medför någon konflikt. Våra teoretiska utgångspunkter är teorier om tjänstemannaaktivism och de tre etiktyperna egenetik, professionsetik och förvaltningsetik. Det framgår att intervjupersonerna integrerar sitt feministiska engagemang i arbetet dels genom sin undervisning, men också genom att generellt utgå ifrån ett feministiskt tankesätt i vardagen. Det feministiska engagemanget kan medföra en konflikt på arbetsplatsen, även om så inte alltid är fallet. I förhållande till de tre etiktyperna uppstår för det mesta ingen konflikt; intervjupersonerna kombinerar utan större svårigheter sin egenetik, professionsetik och förvaltningsetik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)