Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? : en CSR-studie kring Max och McDonald’s miljöarbete i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? - En CSR- studie kring Max och Mcdonald’s miljöarbete i Sverige. Nivå: C- uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Robin Enmark & Adam Pettersson Bergström Handledare: Agneta Sundström Datum: 2012-06 Syfte: Syftet är att utreda och analysera utreda och analysera hur det miljöarbete som Max och McDonald’s bedriver i Sverige genomförs. Hur de förmedlar detta till sina konsumenter, hur konsumenterna uppfattar detta och hur kunderna belönar detta, utreds också. Metod: Data har samlats in både via en kvantitativ enkätundersökning med konsumenter och genom en kvalitativ intervju med Max hållbarhetschef. Resultat & slutsats: Max och McDonald’s arbetar på olika sätt för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande. Max har valt en strategi som går ut på att vara ledande inom miljöarbete men det är samtidigt en riskfylld strategi då den ställer höga krav att upprätthålla. McDonald’s har valt en tryggare strategi där de fokuserar på det grundläggande miljöarbetet som därmed inte ställer lika höga krav på dem i relation till konsumenterna. Båda strategierna har sina för- och nackdelar. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att se ny studie om ett par år som involverar alla stora hamburgerkedjor i Sverige och undersöker hur arbetet har utvecklats. Det vore intressant att se om miljömedvetenheten i samhället har ökat hos konsumenter. Uppsatsens bidrag: Uppsatsen bidrar till att belysa problematiken kring konsumenters ökande miljömässiga krav på hamburgerkedjor. Arbetet kan vara av intresse för de berörda företagen samt företag inom samma bransch. Nyckelord: CSR, hållbar utveckling, marknadsföring, konsumenter, hamburgerkedjor

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)