Varumärkets betydelse vid val av bank

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Denna uppsats ämnar att utifrån relevanta teorier och inhämtad empirisk data undersöka i vilken utsträckning en banks varumärke påverkar konsumenter i valet av ny bank. Metod/Ansats: Uppsatsen har en abduktiv ansats där primärdatan hämtas från en kvalitativ studie bestående av fokusgrupper. Sekundärdatan kommer främst från artiklar och litteratur som behandlar det berörda området. Empiri: Det empiriska materialet kommer från två fokusgrupper bestående av personer som bytt bank. Uppsatsens empirimaterial redogör för gruppdeltagarnas upplevelser av valet av ny bank. Teori: Uppsatsen grundar sig på teorier som avser förklara varumärke och konsumentbeteende. Dessa teorier bildar tillsammans med tidigare forskning inom området ett teoretiskt ramverks vilket ämnar besvara uppsatsens grundläggande frågeställning. Slutsatser: Beslutsprocessen påverkas av den livssituation beslutsfattaren befinner sig i. Individer som har större och mer komplexa åtaganden att beakta påvisar en mer rationell beslutsprocess vid val av bank. Faktorer som kan kopplas till varumärke verkar spela en större roll hos personer med färre åtaganden. Kännedom och medial exponering av banker påverkar alla undersökningsdeltagare, oberoende livssituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)