Målstyrningens roll för en inköpsfunktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Temat för uppsatsen är styrprinciper. Det finns ett övergripande behov hos organisationer av en strukturerad styrning. Avsikten med all styrning är att implementera ett företags strategi. Uppsatsen fokuserar på tillämpningen av målstyrning. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur målstyrningen tillämpas inom en inköpsfunktion i ett tillverkningsföretag, där vi intresserar oss för hur övergripande mål och strategi bryts ner och relaterar till inköpsavdelningens mål. De teorier vi har använt oss av i analysen är Ansoffs marknadsmatris i syfte att påvisa diskrepansen i respondernas svar kring den övergripande strategin. Anthony och Govindarjans modell för strategiimplementation används för att belysa den känsla för helheten som krävs för en effektiv styrning. Därefter har modellen S.M.A.R.T tjänat som verktyg när vi studerat hur målen för inköpsavdelningen definieras och formuleras. Uppsatsen baseras på en fallstudie av ett medelstort företag i tillverkningsindustrin. Insamling av primärdata har skett genom personliga intervjuer med öppna frågor. Vi har utifrån våra intervjuer konstaterat att övergripande mål och strategier inte är tydligt kommunicerade. Trots detta kunde vi inte se några tendenser till att det lett till negativa konsekvenser på inköpsavdelningen vi studerat. Tvärtom var det intressant att konstatera hur företaget nått en samsyn kring övergripande mål och strategi. Inköpsavdelningens mål kunde i stor utsträckning kopplas tillbaka till övergripande mål. I likhet med kommunikationen är inte heller målstyrningen inom företaget formaliserad. En generell slutsats vi dragit är att företaget troligtvis skulle tjäna på att tydliggöra och formalisera delar av sin styrning för att hantera den starka tillväxt de nu står inför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)