"Vad är ens problemet?" : En kvalitativ studie om ungdomsproblematiken på området Andersberg i Halmstad och de insatser som bedrivs för områdets sociala utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Författare: Marta Storck; Rania Falsafi; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undersökningen syftar att skapa förståelse för vilken typ av ungdomsproblematik segregationen på bostadsområdet Andersberg i Halmstad anses föra med sig och om problematiken överensstämmer med utvecklingsarbetets inriktning och fokus. För att ta reda på detta användes huvudfrågan; ”Hur bedrivs utvecklingsarbetet riktat mot ungdomar på Andersberg och inriktar den sig på relevant problematik?” och underfrågan; ”Hur ser Andersbergs ungdomsproblematik ut enligt lokala aktörer och ungdomar boende på Andersberg och hur återspeglar det sig i ungdomarnas vardagliga liv?”. Med hjälp av hermeneutisk metodansats, och en kvalitativ forskningsmetod med djupintervjuer ämnade att skapa förståelse för utvecklingsarbetets utformning och inriktning, och se hur problematiken upplevs i det vardagliga livet besvaras frågeställningarna med ett urval av 15 informanter. För att förstå och analysera problemställningen applicerades två större teorier; Emile Durkheims Social sammanhållning och Loïc Wacquants Urban Outcasts, samt två begrepp; utanförskap och integration. Utifrån intervjuerna blev resultatet att utvecklingsarbetet riktat mot ungdomar på Andersberg inte fångar upp all problematik som området erbjuder men har en stark fokus på områdets mest utmärkande problematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)