Att lära sig rätt kunskap och rätt värderingar : Om läroplanskoder i grundskolan 1962-2011

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Forskningsöversikten är till huvudsak ett litteraturstudium som spänner över perioden 1962-2011 och syftar till att frilägga den värdegrund på vilka läroplanerna vilar. Studiet innefattar en genomgång av de huvudsakliga källorna som berör ämnet läroplan och läroplanskod i form av artiklar och avhandlingar. Studiet bearbetar inte primärt inte de läroplanstexter den angivna litteraturen avhandlar men analyserar den värdegrund som återspeglas i läroplanerna i de artikeltexter och avhandlingar som används. Studiet visar att de svenska läroplanerna från Lgr 62 till Lgr 11 tydligt använder en demokratisk grundidé som värdegrundade fundament men att vad denna demokratiska grundidé innefattar varierar något över tid i relation till samhällsutveckling och förändringar i samhället. Tre viktiga bakomliggande påverkansfaktorer lyfts fram i studiet. 1) Varje läroplan är ett barn av sin tid varvid läroplanen är den arena där skolan för en pågående dialog med de övergripande stora förändringar som sker i samhället och hur dessa påverkar undervisningen. 2) Läroplanerna är också en arena där olika politiska ideologier söker påverka undervisningen i linje med sina egna övertygelser och ideal. 3) Läroplanerna påverkas också av underliggande trender inom den pedagogiska forskningen som i sin tur ger återverkan på hur läroplanen förstås och utformas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)