Kemikalieutsläpp från tankfartyg i Östersjöregionen

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Idag är vi beroende av de fördelar som kemikalier medför, och under de senaste femtio åren har kemikalieproduktionen ökat mer än 50 gånger. Den kemiska industrin omvandlar råmaterial såsom olja, naturgas, luft, vatten, metaller och mineraler till tusentals olika produkter som används i klädindustri, målarfärg, lampolja, rengöringsmedel, tillsatsmedel i bränsle och mycket annat. Vi måste behandla dessa produkter med försiktighet och respekt för att minimera skadliga effekter på grund av exponering (Kemikalieinspektionen 2013).   Kemikalierna transporteras globalt med lastbil, järnväg och tankfartyg. Transporten till sjöss regleras av internationella regelverk och särskilda certifikat krävs innan fartyg kan lasta farliga ämnen. FN:s sjöfartsorgan IMO arbetar med att minska fartygs miljöpåverkan. IMOs regelverk, gällande kemikalier som transporteras i bulk finns i MARPOL Annex II som bland annat reglerar vilka utsläpp av spolvatten som är tillåtna från lasttankar (IMO 2018).   Syftet med den här studien var att beräkna mängden utsläpp av kemikalier i Östersjön, längs svenska västkusten samt längs Danmarks kust om tankfartygen tömmer sina tankar, i enlighet med gällande regelverk. Utifrån fartygstrafikdata från dessa områden har vi beräknat teoretiska utsläppsmängder. Resultatet visar att fartyg under ett år sammanlagt kan släppa ut en stor mängd kemikalier, i enlighet med rådande regelverk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)