Vägen till Latinamerika : En studie av svenska små och medelstora IT- och telekomföretags internationalisering

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: En rad små och medelstora svenska företag inom IT- och telekombranschen är nu i färd att göra gör nu sitt intåg på den latinamerikanska marknaden. För att förklara företags internationaliseringsprocesser finns det ett antal teorier enligt vilka det görs på olika sätt. Dessa teorier är främst baserade på andra typer av företag än på sådana som nu står inför att etablera sig i Latinamerika. Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av valda internaliseringsteorier analysera internationaliseringsprocessen för små och medelstora svenska IT- och telekomföretag i Latinamerika. Genomförande: Intervjuer genomfördes med tre svenska små och medelstora IT- och telekomföretag. Resultat: Motiven till företagens etablering i Latinamerika har varit att de haft kontakter där eller att det funnits särskilda fördelar för dem på denna marknad. Internationaliseringsprocesserna i Latinamerika kan bland annat ses som stegvisa i den bemärkelsen att de har inletts i ett land, för att senare stegvis sprida sig till fler länder i Latinamerika. Främst har företagen använt sig av representanter i Latinamerika. Nätverksmodellen har varit den mest passande teorin för att beskriva fallföretagens internationaliseringsprocess i Latinamerika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)