Skrift - en upptäckt? Är läs- och skrivsituationer ett lärandeområde som ges pedagogiskt utrymme i förskolans rollek?

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Ulrika Andersson; Sara Astgård; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Arbetet handlar om barns tidiga möte med skriftspråket i förskolan, ur ett sociokulturellt perspektiv. Den aspekt som belyses är funktionell användning av skrift i förskolebarns rollek inomhus. För detta har det skriftspråkliga innehållet i barns lek, lekmiljöer och material för skriftspråksanvändning samt pedagogers roll i leken behandlats. Syftet är att undersöka om aspekten av att erfara läs- och skrivsituationer är ett lärandeområde som ges pedagogiskt utrymme i förskolans rollek. För detta syfte har en kvalitativ undersökningsmetod valts där sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med pedagoger på sex olika förskolor. Resultatet visar att det undersökta lärandeområdet inte ges mycket pedagogiskt utrymme i förskolan. Den av förskolorna i undersökningen som visar exempel på att arbeta pedagogiskt med läs- och skrivsituationer i leken både genom uppbyggande av lekmiljö och också utvecklande av den pågående leken, visar även fler tillfällen av funktionell användning av skriftspråket i leken. En konsekvens av resultatet är att det är angeläget för förskollärare att medvetet bygga lekmiljöer och tillföra material, samt utveckla den pågående leken med pedagogiska mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)