Effekten och betydelsen av arbetsterapi för personer med Attention Deficit Hyperactivity Disorder : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin; Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

Sammanfattning: Bakgrund: Personer med Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) har ofta svårigheter att hantera sin vardag på många olika plan. Arbetsterapeutisk behandling syftar till att underlätta det dagliga livet och därmed minska svårigheterna som personer med ADHD upplever i sin vardag. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva arbetsterapeutiska åtgärder samt dess effekt och betydelse för personer med personer med ADHD. Metod: Studien är en litteraturöversikt där både kvalitativ och kvantitativ forskning ingår. Sökningen efter aktuell forskning utfördes i databaserna Cinahl och PsycInfo. Totalt 11 artiklar uppfyllde urvalskriterierna. Interventionerna i studierna kategoriserades efter liknande innehåll. Resultat: Interventionskategorierna syftade på att förbättra den sociala och motoriska färdigheten, anpassa miljön, förändra aktivitetsutförandet och att ge psykoeduktiv behandling till omgivningen. Den främst använda interventionskategorin är social färdighetsträning och känslokontroll. Ett flertal av de arbetsterapeutiska interventionerna riktas samtidigt mot en eller flera kategorier, som en del av den arbetsterapeutiska behandlingen. Resultatet av denna studie visar att arbetsterapeutisk behandling kan minska svårigheterna från ADHD och hjälper klienterna i det dagliga livet. Slutsats: Betydelsen av en flerdimensionell arbetsterapeutisk behandling framkommer tydligt i denna studie. Även en enskild arbetsterapeutisk intervention har effekt och påverkan inom flera aktivitetsområden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)