IT på låg- och mellanstadiet Hur lyckas man?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Kartin Nilsson; [2001]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstraktFör att förbereda våra barn för framtida arbetsliv och teknologi, måste vivuxna se till att de får lära sig att hantera datorer i skolan. Syftet meduppsatsen är att ge en inblick i hur barn kan påverkas av datoranvändningoch hur olika typer av datorprogram kan användas i olika sammanhang ochför olika syften, beroende på vilken sorts undervisning man bedriver. Jaghar begränsat mig till det svenska låg- och mellanstadiet. För att få underlagtill uppsatsen har jag läst litteratur samt gjort två djupintervjuer, varav denena i samband med ett besök i en mellanstadieklass i Ucklum. Jag harjämfört resultatet av mina litteraturstudier med det jag iakttagit vid mittbesök på Ucklumskolan. Jag har bl a kommit fram till att för att lyckas medintegrering av datorer i skolan måste man kartlägga elevernas behov ochutifrån dem lägga upp en strategi för den IT- satsning man vill göra. Mankan använda datorer i olika ämnen och för olika syften, även om de kommermera till sin rätt i en friare undervisning där eleverna får ta eget ansvar försitt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)