Professionalisering eller amatörisering? : en studie av förändringar i slöjdämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Författare: Emma Waller; [2022]

Nyckelord: slöjd; digitalisering; kursplansanalys;

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka och lyfta fram de förändringar som gjorts i kursplanen för slöjd sedan Lpo 94 till Lgr 22. Vidare syftar studien till att synliggöra hur några slöjdlärare har tolkat dessa förändringar och om det gett någon effekt för deras undervisning. Inom studien genomfördes analyser av läroplaner och kursplanerna samt intervjuer med yrkesverksamma slöjdlärare för att fördjupa det analyserna kommit fram till. Resultatet visar att utbildningen i den svenska grundskolan generellt gått från en målstyrd undervisning med Lpo 94 till en mer innehållstyrd undervisning med Lgr 11 och Lgr 22. Kursplanen i slöjd var i Lpo 94 väldigt öppen för tolkning och gav slöjdlärare stort utrymme att själva bestämma vad undervisningen i slöjd skulle bestå av. Med införandet av Lgr 11 blev innehållet i slöjdämnet mer kontrollerat i styrdokumenten och ett bredare och mer omfattande innehåll i undervisningen föreskrevs. Studien visar på att slöjdlärare upplever en ökad teoretisering av slöjdämnet i och med införandet av Lgr 11. Ett av studiens resultat behandlar hur digitalisering varit och är en del av slöjdämnet och hur digitaliseringens roll förändrats i kursplanen. 2017 kom en revidering av Lgr 11 särskilt med skrivningar om digital kompetens. För slöjdämnet del innebar det en hel del förändringar. Studien visar att dessa förändringar i styrdokumenten inte förändrat undervisningen i någon större utsträckning då både tid, kompetens och framförallt ekonomiska förutsättningar saknats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)