Mindfulness som en metod att öka motståndskraft mot stress hos universitetsstudenter : En intervention på fysioterapeutstudenter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Stressrelaterad ohälsa är ett betydande globalt hälsoproblem som påverkar både fysisk och mental hälsa negativt. Parallellt med samhällets ökade stressproblematik har efterfrågan av metoder att stärka motståndskraften mot stress ökat, på såväl arbetsplatser, skolor och universitet. Antalet universitetsstudenter som sökt hjälp för stressrelaterad ohälsa har ökat. Störd inlärning, störd klinisk prestanda samt påverkan på psykologiskt välbefinnande är några konsekvenser som kan drabba universitetsstudenter. Studier har visat att mindfulness kan skapa en motståndskraft mot stress, metoden visade sig vara effektiv men mer forskning krävs. I denna studie undersöktes mindfulness effekt på universitetsstudenters hälsa. Syfte: Vilken effekt mindfulness har på universitetsstudenters hälsa med de inkluderade områdena sömn, koncentration, minne och stress. Metod: En experimentell icke-kontrollerad interventionsstudie genomfördes, där interventionen bestod av fyra veckors mindfulness. Totalt deltog fem fysioterapeutstudenter. Datainsamling via en enkät före och efter intervention, en avslutande skriftlig intervju samt loggbok. Resultat: Mindfulness i fyra veckor minskade nivån av upplevd stress från i snitt “ibland” till ”nästan aldrig-sällan”. Stressrelaterade koncentrationsbesvär minskade från “ibland-ofta” till “nästan aldrig-sällan”,  minnesbesvär minskade från “ibland” till “sällan”,  sömn var det område som hade minst påverkan. Konklusion: Resultatet visade att mindfulness under en fyra veckors interventionsperiod kan användas som ett verktyg för att skapa motståndskraft mot stress samt uppnå förbättringar inom områdena sömn, koncentration och minne. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)