Bra och opålitlig : Attityder till och användning av Wikipedia på högstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: Denna uppsats redovisar en beskrivande fallstudie som gjordes på en svensk högstadieskola och som gick ut på att undersöka vilken plats Wikipedia har på högstadiet idag. För att ta reda på det gjordes enkätundersökningar bland elever och lärare och textanalyser av elevuppsatser. Geografiämnet användes som exempel på skolans undervisning. De huvudsakliga källorna som studien utgick ifrån var olika granskningar av uppslagsverkets kvalitet, likande undersökningar av Wikipedia i undervisningen och Skolverkets rapporter. Studien visar att det finns olika attityder bland både lärare och elever som belyser olika fördelar och nackdelar. Eleverna tycker att Wikipedia är bra samtidigt som de misstror informationen som potentiellt kan redigeras fritt av vem som helst. Lärarna tolererar Wikipedia men vill att eleverna jobbar med den källkritiskt. Majoriteten av elever redovisar inte Wikipedia som källa i inlämningsarbeten. Bättre undervisning i hur man använder hemsidor av Wikipedias slag behövs på skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)