“Utan det så kommer vi ingenstans” : en kvalitativ studie av förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Följande examensarbete behandlar ämnet pedagogisk dokumentation i förskolan. Med sitt ursprung i Reggio Emilia-pedagogiken har pedagogisk dokumentation vuxit fram som ett sätt att synliggöra barns röster. Pedagogisk dokumentation kan beskrivas som en process där dokumentation och reflektion används för att synliggöra, utvärdera och utveckla det pedagogiska arbetet. Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med pedagogisk dokumentation. Detta syfte avgränsades till följande två frågeställningar: “Vilka strategier fördokumentation och reflektion beskriver förskollärare att de använder?” och “Vilka utmaningar beskriver förskollärare att de upplever i arbetet med pedagogisk dokumentation?”. För att besvara dessa frågeställningar gjordes kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. Intervjuerna var semistrukturerade och utgick från en i förhand formulerad intervjuguide. Ljudinspelningar gjordes under intervjuerna vilka transkriberades för att sedan analyseras med hjälp av didaktiska frågeställningar och diskuteras med utgångspunkt i konstruktionistisk teori. Resultatet visar att förskollärarna har såväl strategier för att bedriva pedagogisk dokumentation som att de upplever utmaningar med detta arbete. Strategier som tas upp av förskollärarna är att förskollärarna dokumenterar med hjälp av kamera och anteckningar för att sedan reflektera kring denna dokumentation med såväl barn som andra pedagoger. Digitala skolplattformar beskrivs också som ett viktigt verktyg för pedagogisk dokumentation. Barnen beskrivs vara delaktiga i dokumentationen exempelvis genom att deras teckningar ses som dokumentation. Utmaningar handlar bland annat om att förskollärarna upplever att tiden är otillräcklig för att hinna med den pedagogiska dokumentationen och att de upplever det svårt att dokumentera och samtidigt vara närvarande med barnen i en aktivitet. Förskollärarna beskriver också etiska hänsynstaganden i relation till dokumentation. Dessa handlar främst om hur barnen framställs dokumentationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)