Gör det rätt från början : En studie om framtagande och lansering av nya varumärken i enskilda företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för marknadsföring (MF)

Författare: Emma Anrep-nordin; Maja Lund; Malin Rosén; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv analysera och klargöra hur enskilda företag arbetar vid framtagande samt lansering av nya varumärken. Uppsatsen syftar också till att identifiera samt utvärdera likheter och skillnader i varumärkesbyggandeprocessen mellan olika företag. I anslutning till uppsatsens syften har vi formulerat följande övergripande forskningsfråga; Vilka kännetecken kan urskiljas i varumärkesbyggandeprocessen av ett nytt varumärke inom konsumenthandeln? För denna uppsats har vi valt att genomföra en kvalitativ studie som kommit att anta ett abduktivt perspektiv. Valet av metod baseras på att vi ämnade erhålla en fördjupad kunskap samt att metodens tillvägagångssätt tilltalar oss. Det empiriska kapitlet bygger på kvalitativa intervjuer med sju personer som alla verkar inom konsumenthandeln och som besitter värdefull kunskap om ämnet i fråga. Genom vår analys har vi kunnat klargöra likartade inslag för varumärkesbyggande i enskilda företag. Det framgår dock att tillvägagångssätten skiljer sig åt och det beror på att alla varumärken startas med olika förutsättningar. Vi har kommit fram till att tidigare kunskap, finansiella medel och nätverk är av betydelse i det inledande skedet för hur processen vidare utvecklas. Vi har även identifierat väsentliga aktiviteter för varumärkesbyggandeprocessen där varumärkesgranskning, skapandet och upprätthållandet av varumärkesidentiteten samt lanseringsprocessen beskriver hur varumärkesinnehavarna kan gå till väga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)