Kvalitetsstyrningens påverkan av Energimarknadsinspektionens kvalitetsreglering

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka den del av Energimarknadsinspektionens nya reglering som berör kvalité. Vidare ämnar studien även beskriva vilka effekter regleringens utformning och incitament får för kvalitetsstyrningen i Vattenfall eldistribution AB. En kvalitativ ansats har använts vid uppförandet av denna studie. Uppsatsförfattarna har använt både primär och sekundärdata. Primärdatan består av djupgående intervjuer med två anställda på Vattenfall eldistribution AB. Den sekundära datan består till störst del utav de rapporter och dokument som går att finna på Energimarknadsinspektionens hemsida. För att besvara studiens syfte har uppsatsförfattarna gjort ett urval av teori där fokus lagts på strategi, resultatmätning av både finansiella och kvalitativa faktorer samt incitament. Den teoretiska referensramen lyfter även fram två branschspecifika mätmått, SAIDI och SAIFI. Den empiriska studien består av två delar. Den första delen beskriver Energimarknadsinspektionens kvalitetsreglering. Del nummer två beskriver kvalitetsregleringens effekt på Vattenfall eldistribution AB och dess kvalitetsstyrning. Studien har funnit att kvalitetsregleringen har två påverkningsmetoder. Justering av intäktsram vilket är ett tvåsidigt incitament. Den andra påverkningsmetoden är det negativa incitamentet, avbrottsersättning. Vilken metod som används beror på avbrottets längd. Sammanfattningsvis konstaterar studien att de avbrott som resulterar i avbrottsersättning får större vikt för Vattenfall eldistribution AB:s finansiella resultat och därmed större vikt i deras kvalitetsstyrning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)