Utvärdering av Svenska Friidrottsförbundets Coachprojekt i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté inför OS i Aten 2004

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Eva Damberg; [2005]

Nyckelord: Tränarlänkfriidrott;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar En utvärdering efter OS i Sydney 2000 visade att coacherna inte klarade pressen. Därför ville SOK genom sitt stöd utveckla coacherna för att de aktiva i slutänden skulle kunna prestera bättre. Svenska Friidrottsförbundet (SFIF) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), finansierade ett projekt, Coachprojektet, med syfte att svenska friidrottare skulle ta medaljer vid OS i Aten 2004. Denna studie avser att utvärdera upplevelsen hos de coacher som ingick i Coachprojektet. Frågeställningar som kommer att söka besvaras är: Uppfylldes Coachprojektets mål? Har Coachprojektet påverkat coachförmågan? Behöver coacher utbildning liknande den i Coachprojektet för att bli bättre coacher? Vad gav projektet för effekter/konsekvenser? Metod Studien är kvalitativ till sin karaktär i intervjudelen och kvantitativ i enkätdelen. Informationen har samlats genom personliga intervjuer av 6 coacher och en projektledare inom Coachprojektet och en coach precis utanför projektet. Enkäterna har skickats ut till övriga deltagare i Coachprojektet(15 st) samt en coach strax utanför projektet. Totalt deltog 19 coacher och 4 övriga personer i Coach-projektet 2004. Studien planerades genom att internmaterial studerades. Informationen sammanställdes och därefter gjordes intervjuguider och enkäter, som delades upp i temaområden. Resultat Den teoretiska modell som använts för analys av intervjuerna är hierarkisk innehållsanalys och enkäternas resultat redovisas med deskriptiv analys. Redovisningen av informationen delades in i fyra kategorier: 1.SOK:s syfte och mål, 2. Coachprojektet i stora drag, 3. De fyra pelarna (Mästerskapskunskap, Coaching, Laganda, Mental styrka, som var Coachprojektets mål/innehåll), 4. Projektledaren. I kategori 1 ansåg coacherna att det var team-building, skapa mästerskapsskick-lighet samt utbilda coacherna med målet att få fler medaljer. I kategori 2 var upplevelsen till största delen positiv. I kategori 3 var coacherna överens om att Mästerskapskunskap och Coaching utvecklades mest. I den fjärde kategorin fick projektledaren positiv respons. Diskussion/Slutsats De coacher som fick störst framgång i OS i Aten, var mentalt förberedda inför och under OS, fokuserade och engagerade. De som inte lyckades uppfylla förväntningarna kan ha haft problem med fokus, engagemang och coachingproblem. När det gäller Coachprojektets mål, de fyra pelarna, är de uppfyllda enligt SFIF och SOK. Mina slutsatser är att coachförmågan har påverkats positivt genom Coachprojektet och coacherna behöver utbildning liknande den i Coachprojektet för att bli bättre coacher. De största konsekvenserna och effekterna hos coacherna blev en ökning av mästerskapskunskap och coaching. Jämförelse med tidigare studier stärker dessa slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)