Multiplikationstabellen, en del av pusslet : Vilka är bitarna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Almerisa Sabanovic; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilken eller vilka strategier gymnasieelever använder sig av vid multiplikation mellan två heltalsfaktorer. Genom både den kvalitativa och kvantitativa val av metod har jag tagit del av gymnasieelevernas tankar vid multiplikation och de samband som finns mellan multiplikationstabellen och faktorisering av ett tal. Slutsatsen av det är att eleverna har olika sätt att lära sig produkten av två heltal. Undersökningen visar att elever som har mindre kunskaper i multiplikationstabell har också svårigheterna med faktorisering av ett heltal. Eleverna har olika erfarenheter av multiplikationstabellen och har lärt sig den olika snabbt. Elevernas förståelse för multiplikation ökar då de får lära sig rätt termologi. Åttans tabell hade eleverna i undersökningen mest svårigheterna med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)